SEO

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO is een onderdeel van zoekmachine marketing. Met behulp van zoekmachinemarketing kunt u de vindbaarheid van uw website op het internet verhogen. Vandaag de dag zoeken veel mensen naar informatie via zoekmachines als Google. Stel dat u op zoek bent naar een tuinman in Enschede, dan typt u “tuinman Enschede” in het zoekvenster van bijvoorbeeld Google. Google laadt dan alle resultaten die overeenkomen met de zoekopdracht. Er wordt onderscheid gemaakt tussen natuurlijke resultaten en betaalde resultaten. De betaalde resultaten zijn advertenties, dit zijn de bovenste resultaten (in het lichtroze vlak) en de resultaten in de rechterkolom. Het plaatsen van advertenties tussen de zoekresultaten heet SEA, Search Engine Advertising. De natuurlijke resultaten worden in het midden van de pagina weergegeven. Met SEO probeert u de natuurlijke resultaten van de zoekmachines te beïnvloeden. De belangrijkste voordelen van SEO, in vergelijking met SEA, is dat het relatief goedkoop is en de resultaten stabiel.

 

Hoe worden de zoekmachines beïnvloed met behulp van SEO

Men kijkt vaak niet verder dan de eerste pagina met resultaten. Maar hoe komt uw bedrijf op die eerste pagina met resultaten terecht? De zoekmachines kijken naar kwalitatieve content gerelateerd aan de zoekopdracht. Met content bedoelen we bijvoorbeeld de teksten en beelden die u heeft geplaatst op uw website. Daarnaast is de structuur, opbouw van uw website, ook heel belangrijk. Zoekmachines moeten uw website zonder teveel omleidingen kunnen scannen op de inhoud.

 

On page SEO en Off page SEO

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen On page SEO (SEO toegepast op de website) en Off page SEO (SEOtoegepast op factoren buiten de website om). Bij On page SEO wordt de structuur, inhoud en techniek van uw website geoptimaliseerd. Bij de inhoud kunt u denken aan de content (teksten en beelden) van uw website. Zo dienen de zoekwoorden waarop een bedrijf gevonden wil worden verweven te zijn in de teksten. Dit moet wel op een dusdanige manier gebeuren dat het niet storend is voor de lezer en het nooit de kwalitatieve inhoud van de tekst schaadt. Ook door teksten in te delen in alinea’s met titels wordt de tekst goed leesbaar voor zoekmachines. Hierdoor brengt u namelijk structuur aan in de content. De zoekmachines hoeven dan alleen de titels te scannen om te zien of de content gerelateerd is aan de zoekopdracht. Het geven van titels aan beelden, met daarin het zoekwoord verweven, is ook een onderdeel van On page SEO. Stel dat u op uw website zelfgemaakte houten kasten verkoopt en “zelfgemaakte houten kasten” is ook een zoekwoord waarop u gevonden wil worden in de zoekmachines. Elke voorbeeld foto die u plaats op uw website kunt u dan een titel geven waar ook het zoekwoord in voor komt. In plaats van een titel als 12345.jpg geeft u de afbeelding een titel als: zelfgemaakte-houten-kasten.jpg. Uiteraard is dit nog maar een klein gedeelte van de aanpassingen en toevoegingen aan uw website waarmee u via On page SEO uw vindbaarheid kunt verbeteren.

Bij Off page SEO kunt u met behulp van bijvoorbeeld linkbuilding de vindbaarheid van uw website verbeteren. Bij linkbuilding plaatst u een link naar uw eigen website óp een andere website. Een link op een druk bezochte website met veel kwalitatieve content is, voor een zoekmachine als Google, belangrijker dan een link op een website die bijna nooit bezocht wordt en slechte content bevat. Zo kan het in sommige gevallen zo zijn dat u met 200 “goede” links meer invloed uitoefent dan met 500 “slechte” links.

 

Conceptlicious, uw SEO specialist

Conceptlicious is uw specialist op het gebied van SEO. Laat u daarom door Conceptlicious informeren over de mogelijkheden die SEO u kan bieden. Meer conversies? De meest gunstige prijs per lead of per conversie? Meer online verkopen? Uw doelstellingen zijn ons uitgangspunt voor het opzetten van een gedegen actieplan. En wanneer u dat wenst, kunnen de specialisten van Conceptlicious u de gehele ontwikkeling, monitoring en bijsturing van uw zoekmachinemarketingprojecten uit handen nemen.

U wilt meer informatie over SEO?

Heeft u vragen over bovenstaand artikel dan kunt u contact opnemen via email. Wij komen binnen 24 uur terug op uw reactie. Wilt u eerder contact hebben dan raden wij u aan om te bellen met telefoonnummer:

 

+31 (0)53 711 88 30