Reclamefolders geheel afgestemd op en bij de juiste doelgroep, Dat is Spotta Nexus!

Inzicht door visualisatie

Spotta is een volle dochter van PostNL, beide bedrijven maken gebruik van (big)data van Cendris en om deze data op de juiste manier te interpreteren is een gedegen applicatie vereist. Wij kregen de opdracht om een interaction design en user Interface design te produceren voor deze veel gebruikte interne applicatie. DIKW Consulting maakte samen met ons deze applicatie waarin DIKW consulting de complete MarkLogic database voor zijn rekening nam en wij de gehele voorkant van de applicatie.

Gevisualiseerde bigdata creëert overzicht, inzicht en accelereert!

Realtime heatmapping geeft Spotta overzicht in data

Interaction design

Het interaction design dat binnen deze opdracht tot stand is gekomen komt uit een paar elementen voort. Er was een oude applicatie in de vorm van een windows95 achtige wizard, er was een bepaalde werkwijze vanuit de interne cultuur en er was behoefte aan innovatie en vooral snelheid. Binnen de organisatie Spotta word deze applicatie gebruikt door een selecte groep gebruikers, deze gebruikers zijn specialisten in het adviseren van de geïnterpreteerd data. Hierdoor konden we het interaction design zo opzetten dat het voor een leek wellicht een steile leercurve zou hebben, maar door de hoofdgebruikers het meest voor de hand liggend en doordacht opgezet. Dit hebben wij in een Scrum team met de klant nauwkeurig bedacht, ontworpen en uitgevoerd.

Axure als prototyping applicatie

Als prototyping applicatie gebruikten we Axure, deze applicatie laat binnen een korte periode de klant inzien welke kant de te ontwerpen applicatie op zal gaan. De route, vlakverdeling en overlappingen worden met deze tool meteen zichtbaar. Doordat dit een volledig klikbaar model is krijgt de klant, ontwerper en ontwikkelaar meeteen een goed beeld van de applicatie.

User interface design

Nadat het prototype vanuit het interaction design was ontstaan moest de user interface worden gemaakt, met een uitgebreide styleguide vanuit Spotta konden we aan de slag met het ontwerp van de interface. Doordat dit een interne applicatie is hebben we meer vrijheid gekregen dan dat het een consumenten applicatie zou betreffen. Door de vele data die verwerkt word binnen deze applicatie is het een vereiste dat de visualisatie van deze (big)data snel en op de juiste manier te interpreteren is. We hebben in deze interface gekozen om de data visueel om te zetten binnen een heatmapping omgeving. Spotta ziet direct op postcode niveau welke doelgroep waar zit. Elke doelgroep is ook nog eens los te voorzien van kleuren waardoor er in één oogopslag te zien is waar welke doelgroep zich bevind.

Daarom Spotta Nexus.

In onderstaande infographic is te zien waarom Spotta de Nexus applicatie heeft laten ontwerpen en produceren. Om in dit proces zo goed mogelijk te kunnen sturen en bijsturen als nodig, is een intelligent systeem nodig dat alle data goed interpreteert en visualiseerd.

User interface design

Samen ontwikkelen naar beter.

Verbeterde usability

De Spotta Nexus applicatie is in vele opzichten verbeterd ten opzichte van de oude wizard applicatie. Onder andere is de usability binnen de applicatie geheel anders ingestoken.

j

Geheel in corporate identity uitgevoerd

De corporate identity van Spotta is geheel doorgevoerd binnen de Nexus applicatie, deze sluit nu naadloos aan op alle externe maar ook interne online uitingen van Spotta.

Visualisatie van bigdata zorgt voor inzicht

Grote stromen data zijn onoverzichtelijk en meestal stochastisch, de visualisatie van data helpt om data sneller en beter te kunnen interpeteren. De Nexus app is hierbij een betrouwbare hulp voor Spotta

Bent u geïnteresseerd in ons werk?

Neem contact op

Meer cases bekijken?

Terug naar overzicht