Bigdata

Bigdata is een hype. Maar wat is bigdata eigenlijk? En wat kun je ermee, nu en in de toekomst? Willen bedrijven zoals die van u data leren begrijpen?

 

Iedereen roept maar, maar wat is big data nou eigenlijk?

Om de bigdata-rage te kunnen begrijpen, is het nuttig eerst te weten wat bigdata eigenlijk is. Bigdata is een enorme hoeveelheid ongestructureerde en gestructureerde digitale gegevens die door een bedrijf wordt gecreëerd. Het zijn zoveel gegevens dat ze moeilijk te verwerken zijn tot bruikbare informatie. Om iets met deze gegevens te doen en er binnen afzienbare tijd nuttige informatie uit te halen, heb je niet voldoende aan de meest gebruikte softwaretools. De term bigdata wordt meestal pas gebruikt als het gaat om petabytes of meer.

 

Is bigdata van de laatste tijd?

Nee, bedrijven verzamelen al heel lang data. Het analyseren van deze data gebeurt al jaren. Er zijn wel grote veranderingen die de mogelijkheden van bigdata veel groter maken, denk hierbij aan geolocatie, social media analytics voor apps.

 

Waarom is bigdata hot op dit moment?

Steeds meer bedrijven echt aan de slag willen met bigdata. Ze kunnen er veel geld mee verdienen en de mogelijkheden daarvoor zijn flink gegroeid. Het analyseren van data is sneller en makkelijker geworden dan vroeger. Je kunt de beschikking hebben over een enorme bergen data, zonder de juiste tools en apps kun je er niets mee. De afgelopen jaren zijn er steeds meer tools op de markt gekomen waarmee iedereen rapportages en analyses kunnen maken. Was het maken van rapportages en analyses vroeger het exclusieve domein van de data-analist, nu is een grote verschuiving waar te nemen.

 

Hoe verdien je geld met bigdata?

We laten veel meer digitale gegevens achter dan vroeger en daar spelen bedrijven handig op in. Smartphones, tablets en zelfs koelkasten zijn verbonden met internet en leveren dus data aan. Onderzoeksbureaus verwachten dat in 2020 ongeveer 26 miljard apparaten met het internet verbonden zijn. Deze produceren allemaal enorme hoeveelheden digitale informatie die in het analoge tijdperk niet opgeslagen werden. Denk bijvoorbeeld aan de koelkast van Samsung. Deze leest uit welke producten je gebruikt en met welke frequentie. Met de data geschiedenis voor handen van de koelkast i.c.m. de data van internet (bijvoorbeeld openingstijden supermarkt) is het makkelijk om zo boodschappenlijstje op te stellen en momenten aan te geven om meer in te kopen dan je dit normaal doet.

U wilt meer informatie over Bigdata?

Heeft u vragen over bovenstaand artikel dan kunt u contact opnemen via email. Wij komen binnen 24 uur terug op uw reactie. Wilt u eerder contact hebben dan raden wij u aan om te bellen met telefoonnummer:

 

+31 (0)53 711 88 30